Nová éra Formule 1: Pirelli představuje pneumatiky pro sezónu 2026

Šampaňské na kombinéze Lando Norrise ještě ani nestačilo zaschnout a už teď je jasné, že nová sezóna nejprestižnější závodní série bude znovu stát za to.

Formule 1 se chystá na jednu z největších technických změn posledních let. Nové monoposty, nové předpisy… a samozřejmě nové pneumatiky. Pirelli, exkluzivní dodavatel pneumatik pro F1 už od roku 2011, představilo před posledním letošním závodem na okruhu Yas Marina v Abú Zabí kompletně novou generaci pneumatik pro sezónu 2026. A změn je víc než dost – od vzhledu až po konstrukci.

Nový vzhled: tradice v moderním pojetí

Na první pohled zaujme zcela nový design bočnic. Pirelli přepracovalo grafiku, která byla s Formulí 1 spojená posledních 14 let. Nově se na pneumatikách objevuje motiv šachovnicové vlajky, symbol vítězství a cíle každého závodu.

Výsledkem je vzhled, který je jasně rozpoznatelný jako F1, odlišný od ostatních motorsportových i silničních pneumatik Pirelli, ale zároveň stále respektuje ikonický designový jazyk značky z Milána.

Dobrá zpráva pro fanoušky i týmy: barevné označení směsí zůstává stejné.

  • Bílá – Hard
  • Žlutá – Medium
  • Červená – Soft
  • Zelená – Intermediate
  • Modrá – Full Wet

 

Pět směsí pro rozmanitost strategií

Pro sezónu 2026 zůstává základní struktura suchých směsí (Hard, Medium, Soft) zachována: pět směsí P Zero (C1 až C5), kde C1 je nejtvrdší a C5 nejměkčí.

Hlavní rozdíl ale spočívá v jejich chování. Výkonnostní úroveň zůstává srovnatelná s aktuální generací, rozestupy mezi jednotlivými směsmi jsou však větší a konzistentnější. 

To znamená:

  • více strategických možností,
  • větší rozdíly mezi volbami týmů,
  • zajímavější závody.

Směsi pro přechodné a mokré podmínky (Intermediate a Full Wet) zůstávají stejné jako v roce 2025 – osvědčené řešení pro nepředvídatelné počasí.

 

Menší rozměry pro nové monoposty

Technická pravidla pro rok 2026 přinášejí lehčí a kompaktnější vozy, a tomu se musely přizpůsobit i pneumatiky.

Průměr ráfku zůstává 18 palců.

Šířka běhounu:

  • vpředu o 25 mm méně
  • vzadu o 30 mm méně

Celkový průměr pneumatik:

  • vpředu o 15 mm menší
  • vzadu o 10 mm menší

Cílem je lepší aerodynamická efektivita, nižší hmotnost a přesnější ovladatelnost. To jsou vlastnosti, které budou klíčové pro novou generaci vozů.

 

Testování, homologace a první ostré nasazení

Nové pneumatiky už se poprvé objevily na trati při skupinovém testu v Abú Zabí, kde je testují všechny týmy pomocí tzv. mule cars – upravených vozů řízených oficiálními závodníky.

První testy s novými vozy proběhnou na konci ledna v Barceloně. Pneumatiky se objeví také na týmových prezentacích před novou sezonou.

 

Pirelli a motorsport: technologie z tratě na silnici

Pirelli je v motorsportu už více než 125 let a dnes dodává pneumatiky do více než 350 šampionátů na dvou či čtyřech kolech po celém světě. Formule 1 je ale dlouhodobě výkladní skříní technologií, které se následně promítají i do silničních pneumatik – přesně v duchu filozofie „race to road“.

Zároveň značka Pirelli klade důraz na udržitelnost: efektivní využívání zdrojů, energie a jasný cíl uhlíkové neutrality do roku 2030.
 

Co to znamená pro fanoušky?

Sezóna 2026 nebude jen o nových vozech. Pneumatiky Pirelli budou opět jedním z klíčových faktorů, které ovlivní strategii, tempo i výsledky závodů. Více možností, více rozhodování, více emocí.

A přesně o tom Formule 1 je.


 

Blog Pirelli